Det er uomtvisteligt at MAGT spiller en stor (og i mine øjne
både ødelæggende og fordrejende) rolle i den katolske kirke. Men når det så er
sagt og det kan nok ikke siges fuldt ud i hvilket omfang denne magt strækker
sig, så skal man ikke være blind for - at der indenfor den katolske kirkes egne
trosrum faktisk findes en ret vid frihed til at forske i mystik og at den
katolske kirke vitterlig har en lang tradition for en esoterisk tilgang. Selve
deres ceremonier må siges i sig selv at bevæge sig ind på mystikkens område.
Friheden i "munke-celle-kultur" har faktisk frembragt mange værker,
der åbenbare, at vi her har mennesker bag værkerne, der netop er givet rum og
mulighed for at tænke egne tanker - indenfor den katolske kirkes segl. En af
grundlæggerne af en orden der selv er et lysende eksempel på een, der har tænkt
selvstændige tanker og har udbredt en helt konkret åndelig lære - er Frans af
Assisi.
Men endnu mere anvendt af den katolske kirke har Thomas Aquinas lære gennem
tiden været. Han er et pragteksemplar på en tænker, der formår at forbinde filosofiske
tanker – først og fremmest hidrørende fra Aristoteles – med kristendommen.
Aquinas er således i sin egen ret at regne for filosof og det er i den katolske
sfære, at han fandt plads til at tænke sine – og Aristoteles’ tanker.
Visioner har den katolske kirke også tradition for at huse. Der er mange beretninger om Jomfru Maria Åbenbaringer. Mest fra kvinder. Visionær har Hildegard af Bingen også været og selvom der var en grad af modvilje rettet mod hendes person til en start, så vandt hendes visioner overbevisende indpas i nyudformede klostersamfund.
Visioner har den katolske kirke også tradition for at huse. Der er mange beretninger om Jomfru Maria Åbenbaringer. Mest fra kvinder. Visionær har Hildegard af Bingen også været og selvom der var en grad af modvilje rettet mod hendes person til en start, så vandt hendes visioner overbevisende indpas i nyudformede klostersamfund.
Et andet eksempel, som er af lidt nyere dato - er antroposoffen Valentin
Tomberg, som fandt ly i den katolske kirkes mysterievisdom og dér fik lejlighed
og opbakning til at forske i esoteriske emner, som han udkrystalliserede i
adskillige bøger.
Så paradoksalt det end er, at Rudolf Steiner blev forfulgt af jesuitterne og at der den dag i dag findes mennesker, som også finder det sandsynligt, at han blev forgivet af disse --- så har den katolske kirke faktisk lagt de fysiske rammer til rådighed for at esoterisk visdom som en antroposofisk videreførsel blev givet mulighed for at finde udtryk gennem Valentin Tomberg.
No comments:
Post a Comment