At civilisere sig vil sige at holde sig ren ved at udskille
det man bestemmer sig for er urent. Derfor er civilisation og det at blive
såkaldt civiliseret egentlig ikke det højeste gode for menneskeheden. Faktisk
er det netop civilisationstanken, der er grundlaget for at fascisme og nazisme
kan fremtrives.
Hvis det skal kunne betale sig at arbejde, som de siger politikerne, hvorfor
kæmper de så ikke for at HÆVE mindste lønningerne! Det gør de ikke fordi det er en løgnesætning,
der gennem frygten som kunstgreb, får den virkning at SÆNKE mindste lønningerne.
At bilde folk ind, at de skal civilisere sig, at det skal betale sig (for
arbejdsgiveren) at du arbejder, at arbejde er frihed, at når blot man udsulter
folk tilstrækkelig meget og længe nok, så skal de nok indse, at denne form for
arbejdsmoral er den ENESTE RIGTIGE moral, at bilde folk dette ind - er
nazismens første trin (og såkaldte kommunistiske styreformer
har vi jo set også kan antage selv samme fascistiske mønster). . . Reaktionen
mod disse 'RENHEDSIDEALER' er rigtig nok at bevare sin fornuft og
proportionssans og arbejde for BRODERLIGHED frem for udstødelse.
Da Joseph Beuys første gang stod foran BERLINMUREN udtalte han om murens æstetiske dimensioner ud fra Winckelmanns proportionslære, at muren egentlig burde bygges fem centimeter højere, for så ville dens proportioner bedre passe til den omgivende virkelighed - var det naturligvis en provokation - men også et vink med en vognstang om at det ydre ikke kan ændres, før hvert enkelt menneske har forvandlet sig selv i sit indre.
Og den manglende sætning i nutidens liberalistiske dogmer er og bliver:
Solidaritet eller frit fald.
Når man går hånd i hånd, er der ikke nogen, der behøver at gå forrest.
Civilisation kommer aldrig til at have noget med lighed og frihed at gøre. Antikkens romere ville betragte grækerne som 'vilde' dvs uciviliserede. Hvor det græske tog sit udspring i kultur og fællesskab grundlagdes der med romerriget ansatsen til civilisation. Kultur er det, der giver fællesskab - fællesskab er den kultur, der inkluderer, og lighed og frihed bliver først komplette når en sådan grundlæggende broderlighed er en selvfølge.
Da Joseph Beuys første gang stod foran BERLINMUREN udtalte han om murens æstetiske dimensioner ud fra Winckelmanns proportionslære, at muren egentlig burde bygges fem centimeter højere, for så ville dens proportioner bedre passe til den omgivende virkelighed - var det naturligvis en provokation - men også et vink med en vognstang om at det ydre ikke kan ændres, før hvert enkelt menneske har forvandlet sig selv i sit indre.
Og den manglende sætning i nutidens liberalistiske dogmer er og bliver:
Solidaritet eller frit fald.
Når man går hånd i hånd, er der ikke nogen, der behøver at gå forrest.
Civilisation kommer aldrig til at have noget med lighed og frihed at gøre. Antikkens romere ville betragte grækerne som 'vilde' dvs uciviliserede. Hvor det græske tog sit udspring i kultur og fællesskab grundlagdes der med romerriget ansatsen til civilisation. Kultur er det, der giver fællesskab - fællesskab er den kultur, der inkluderer, og lighed og frihed bliver først komplette når en sådan grundlæggende broderlighed er en selvfølge.
No comments:
Post a Comment