Som vaccine-
og covid19 systemskritiker er der to vidt forskellige argumentationsformer, man kan
blive konfronteret med. Til den ene side kommer modstanden til udtryk i krav om
at kun kilder, der er fra eksperter, der har haft flere artikler i anerkendte
videnskabelige tidsskrifter, kan tages seriøst som argument. Et menneske, der
stiller sådanne fordringer, kan udmærket ses selv bruge kilder hentet fra
formiddagspressen. Og dermed udstille og anskueliggøre at vedkommende ser sig
berettiget til at kræve mere af sine omgivelser, end vedkommende kræver af sig
selv. Videnskabsglasuren viser sig blot at være et dække for en top konservativ
egoisme. I virkeligheden er der ingen modtagelighed for modpartens argument, da
det ’videnskabelige’ sindelag allerede på forhånd er determineret af en helt
bestemt verdensopfattelse.
Til den anden side – eller fra den anden side – kommer en argumentation, der
handler om ”åndelige”, ”sjælelige” og ”menneskelige” idéer og idealer. Der
plæderes for at vedkommendes holdninger tilhører altruistiske idealer og at man
så, når man ikke deler disse holdninger, derfor kan erklæres for værende imod
disse tilsyneladende altruistiske idealer. ”For menneskehedens skyld”, ”Vi skal
værne om de svageste”, ”Samfundssind”, ”For din sikkerheds skyld”, ”Af hensyn
til alle de andre”, ”For alles bedste”, ”Det mindste onde”; der er således
indbygget i argumentationsformen en forud bestemt udskamning om ikke at være
humanist, ikke at have sympati, ikke at være en seriøs tænker, at være et slet
og ret grusomt menneske – endnu mere kynisk end vores ovenstående ”videnskabeligt”
orienterede person, såfremt man ikke deler de fremlagte synspunkter.
Disse to modstandskræfter, der trækker argumentationen i hver sin retning, men
i begge tilfælde væk fra individets egen frie personlige fornuft, er i bund og
grund i familie og har samme trang til gennem henholdsvis tvang og bedrag at
forhindre det enkelte menneske i at lytte til sin egen indre autoritet.
No comments:
Post a Comment