Vi må selv
tage ansvar; der i ligger den alt overskyggende vigtighed i at fjerne begrebet
'fjende' fra sin bevidsthed, for det såkaldt onde er forbundet med det enkelte
menneskes 'jeg'.
Når der
tales om 'at Jesus Kristus led for vores synders skyld', så betyder det ikke,
at han har taget de enkelte menneskers fortidige synder bort eller at han
påtager sig de fremtidige. Det betyder, som jeg opfatter det, at Jesus Kristus
løftede den fællesmenneskelige synd bort, som på daværende tidspunkt havde
hobet sig op. Det enkelte menneskes skæbne fratog han ikke nogen, naturligvis
ikke. Men det mørke, som havde tårnet sig op, lyste han op og gav dermed den
samlede menneskehed en fortsat mulighed for at udvikle sig videre. Det havde menneskeheden
ikke kunnet ellers. Så de, der venter på en såkaldt 'frelser', venter på noget,
som allerede er indtruffet. Jesus vender ikke tilbage, men Jesus Kristus er her
allerede og har forbundet sig med jordklodevæsenet.
Når den
handling, Martinus betoner aller mest, er bøn; så betyder det, at bønnen er en
vigtig og brugbar nøgle ind til den Kristus (og dermed Guddommen), som er
allestedsnærværende. Jeg kan ikke frelses fra virkningerne af mine handlinger,
men gennem bøn kan jeg holde en kanal åben og ad den vej få hjælp, så jeg kan
erkende, hvilke handlinger er de rigtige at gøre for at rette op på tidligere
handlinger. Forsynet vil jo ikke fratage mig den udviklingsmulighed, der kan
bevirke, at jeg holder op med at dømme andre ud fra ren ureflekteret viljesimpuls.

No comments:
Post a Comment