Wednesday 7 August 2024

Manifest over hverdagens død

 


Mine digte holder ikke af hverdagen 

i mine digte holder hverdagen fri 

kun for at tage ophold i ugæstfri ødemark 

hvor ånderne røntgenfotografere pøbelvældet 

der temmelig sikkert 

         med et mål af sålers tilfældighed 

ånder lys ind gennem røvsprækken. 


Ålegræs vil tage pokaler 

kyssefærdighed mime konkurrencesamfundet 

ja, alt det mine digte fordrager så lidt 

pottetræningens hårfine djævlehæl 

regentens pelsmål sidder i klemme 

i bagagebæreren som en gøgeunge. 


Mine digte holder ikke af hverdagen 

den gule sol er mit andet valg 

næst efter fuglekonger 

suger vi måne 

kan det lige så vel være omsorgskraften 

vi folder ud i sin yderste potens. 


I mine digte holder hverdagen fri 

og tusmørket åbner bøgernes æselører 

som kække tæer i vandskorpen 

fra en badebro med digterinkvisitionens 

mest jalouxe tyr. 


Vel, sammen læser vi tusinde uldsjal

som sjælenes bedste råd 

mine digte holder ikke af hverdagen 

de står udenfor den 

som et helt anderledes alfabet 

og ønsker kun at søge andre mål 

end marcherende såler 

og udstrakte spurvevinger  

de pylrer ikke

om tyve statsministerfødte kanofrøer

gaber over skidtfiskegæller eller kæmpe brød

de fylder potten med lys 

papegøjer nænner næsten ikke

at bruge digtet som rugekasse 

papegøjer - 

bruger de overhovedet det?

Men sproget, mand!

Det ånder gennem pipkassehuller

og piskysser lys i gule akvarier. 


Mine digte holder ikke af hverdagen 

digtet er ét stort akvarium

hvor hverdagen holder fri

vores gyvellyssti er digtenes kæde 

af stilhedens stormløb. 


Ja, digtene er måger på hver sin pæl 

vi skylder vores orienteringssans 

rugmarkens kapitel

at fremføre sikkerhedsprotokoller ved daggry 

hører ikke til 

for på vinger dier vi digte 

uanset om det sneer vildt 

rundt langs lemmernes viften. 


Mine digte holder ikke af hverdagen 

og er næppe de nygiftes tøj uden flammer 

og kurve af fosforiserende lys 

vil opfylde digtenes faner 

og svanernes lys gøgeklædt i tvillingetårn 

sprækkernes sølverne Traklfloder 

at bevæge paratheden handler det 

da om at sælge sin potte puha? 


Tæl dine isselys op mod togførerens knæhaser 

du indhenter vel nok fugernes kønne søstre 

for at flyve gennem morgengryet på din svane 

parat til at kysse strålerne

der pibler op

mellem gulvplankernes sprækker. 


Mine digte holder ikke af hverdagen 

de er kys røntgenfotograferet af kys 

i mine digte holder hverdagen fri. 


En stemme forsøger selv at nævne 

digtets rådighedsbeløb - er uendeligt

mine digte holder ikke af hverdagen 

mine digte holder stinkende lidt af hverdagen 

de ønsker ikke at give hverdagen det sidste ord.







 

No comments: