Saturday 15 July 2023

Når Poesien Løber Ud Af Mig

 


Imens poesien løber ud af mig

fortæller sømandsråbet næsen hvem

det sejler ud af hvem

december ligger så tæt med hove

aldrig bliver lagener og alt det andet rullet

til nye reb; bind os i kød

de fine nye reb og dit kys

fører os til birollen for et stød

februar river os ud af hvem

føler bæstet og øser hove

fra en båd af kaprifolieskove

indtil februarklokken berører os

mens solen sniger sig på kattepoter

og labber natten i sig som fløde

vi tænker på alle de døde

imens poesien løber ud af mig.


Når poesien løber ud af mig

med alle strofer krøllet sammen

bliver pytter fløjelssøstre

siamesiske digtsamlinger 

bliver de grønne flaskers etiketter

mundens fyrværkerkys cyan blå

ser Gud som fyrreskovens gab

tyfoner knuser alle

sætninger limet sammen

fra alle sider er februar

en dåsecolas lys

de små hullers træning

din elskede som skudpokal

hvad fylder så mest

i kyndelmissens maggitern

når poesien løber ud af mig.


Når poesien løber ud af mig

med kommenfyldte bølgers søsyge

og næsen damper urtidsbregner

hele verden under vand

bygrænser sløjfet

hurtigere end Atlantissøjler

indtil alle vores mestertyve

befinder sig som faner

når vi begraver kilometersten

under surfbrædtets tablet

en kyssesyge du kan tage fra mig

når poesien løber ud.







 


No comments: