Et af Johannes V. Jensens tidlige og lange digte er digtet
’Ved frokosten’; det er, eller har ikke mindst for samtiden været, en bunke
vers fulde af kolorit. Det er en sensuel besyngelse af livet, hvori glæden ved
mad og drikke sidestilles med kønsdriften; ja, ikke bare sidestilles men
sammenvæves. Dugen, hvor de herlige retter anstilles, har således en kysk
klorlugt. Bageren fråder af kulsyre. Tænderne længes efter øl fra fad. Osten
knytter Stemningen af Forraadnelse og rygende Elskov sammen i mit Hjerte.
Samtidig opæder digterjeget fortrinsvis piger, og specielt Olga var frisk som
et Neg. Kønsdriften kan med lidt fingersnilde forskydes ind i det kulinariske.
Når digteren således sidder ved frokostbordet, og mindes forgangen kærestesorg og
ditto sødme, stilles den iskolde snaps på bevidsthedens lodrette plads:
Dette var en Skaal for den uudslukkelige Appetit der lægger
mig ned og sætter mig på Benene igen midt imellem hoftebredt henvandrende
Mirakler i Menneskeskikkelse.
Er Jensens ’Ved frokosten’ udtryk for en drift mod fortæring
af et sensuelt du eller det - er det på en sådan måde, at sproget overvejende
peger på dette udenfor digtet liggende fænomen, digtet er så at sige en afglans
eller genoplevet klang af noget sanseligt (berusende), omend mad og drikkelse
siges at blive fortæret indenfor digtets rum/tid. Herfra, og til at oplevelsen
i højere grad bevæger sig ind i det rent sproglige, er der endnu et spring. Og
et sådant sus kan en læsning af Birgit Munchs prosa afstedkomme, når man slår
op på side 114 i hendes tredje udgivelse ’Faderkageorgiet’; det drejer sig om
det afsluttende stykke med den polemisk-dobbelttydige titel ’Voldtog'. Skriften
er her selv en drift, der som en veritabel togdrift pumper derudaf og undervejs
på absurde måder fortærer (hvor det at spise bliver synonymt med det at
voldtage) det ene og det andet. Ligesom i ’Ved frokosten’ er kønsdrift og sult
udtryk for samme dominerende kraft. En altopslugende af slagsen. Men i
’Voldtog’ sker denne driftsudfoldelse i højere grad sprogligt - og af- og
be-sværger på én gang det tilværelsesbetingede vilkår al drift kan synes at
være. På den led bliver bogsidernes hvide papir, den dug læserens øjne fortærer
bogstaverne på. Teksten vider sig altfortærende ud og er samtidig også en
humoristisk kommentar til velfærdsmenneskets problematiske forhold til MAD:
Spejlæggets dødvande voldtog kostpyramidens rottelabyrint
svævende
over melnavnets gisp.
Irmahønens kønsskifte voldtog Karlsvognens blodhingst.
Tilskyndelsens kænguru voldtog verdens springvand ud
gennem
blikkets bulimi.
Komethalens chimpanse voldtog stregkodernes hemmelige
bøn.
Digteren har serveret retten. Måltidet er nu. Svælg et
lakonisk opsvulmet lokomotiv. Beskheden er ikke dengang, ikke sødmen heller.
Her i digtet bliver de til i sammenstødet, og ordet voldtog er drivfjederen. På
den måde bliver det destruktive element hele tiden nærværende som en
selvfølgelig fold, det kærlighedshungrende jeg (du, kære læser) konstant
styrter sig i.
[Artikel tidligere bragt i Ordkide nr. 9]
No comments:
Post a Comment