Der findes et foto, hvor de to søskende som unge mennesker
står ved siden af hinanden og begge ser ganske henførte ud. Hvad der der på
skete, kan vi kun gisne om. Men det bitre drag, der kom om Johannes mund,
fortæller, at bruddet er meget følelsesmæssigt, og skyldes et kærlighedsforhold
mellem søster og bror, der nærmest vendte sig til had fra broderens side.
Spiritismen kan gives skylden, men min fornemmelse siger mig, at der er noget
meget mere personligt og intimt på spil.
Ja, at han blev fornærmet, synes at lyse ud af den historie,
der fulgte efter den tid, hvor fotoet med de to forgabte søskende blev taget,
... spørgsmålet er så ... fornærmet over hvad?
Mit bud er, at det er værre end som så - søsteren gengældte
ikke broderens kærlighed på den kødlige måde, som han impulsivt og i overkåd
ungdomlighed havde fået en raptus om. Det gælder i sit forhold til den noget
ældre kusine Jenny – og at han ville søsteren skulle dele dette syn med ham.
Men jeg har ikke andet at have det i, end studiet af deres
biografier sammenholdt med et foto af Jenny, Thit og Johannes; kig godt på det: her
Har tidligere skrevet lidt om det her:
Til indvendingen om at Johannes var naturvidenskabelig
funderet er der det at sige, at dette forhold jo netop først trådte rigtigt i
karakter efterfølgende. . . Og at Johannes V. Jensen trods sin officielle
afstandstagen fra sin familie, jo i al hemmelighed besøgte sin mor og far
alligevel.
Johannes V. Jensens naturvidenskabelige persona var tillært
og til dels dikteret af tidens behov. Når man læser hans mange myter, ses det
hvordan det spiritistiske, det magiske og overnaturlige hele tiden stikker
hovedet frem på trods gennem de sprækker som den efter min mening påtagede
naturvidenskabelige persona ufrivilligt får. I det biografiske stof
sandsynliggøres det også, at han holdt en forbindelse til sin spiritist familie
ved lige på trods af hvordan han officielt lod et totalt brud fremstå som
'fakta'.
Den spiritistiske gren af familien skal man huske - var
bandlyst fra to sider - dels den indremissionske del af Johannes V. Jensens
familie (som man så vidt jeg ved ikke har hørt så meget om i offentligheden) og
dels fra den naturvidenskabelige tidsånd.
Men hvorfor så den senere bitterhed hos Johannes. Hvorfor
denne indtrædende konkurrence og hang til at dykke lillesøster helst så langt
ned som muligt?
Tvisten om kvindernes rettigheder kom jo først rigtig for
alvor til efter bruddet og efter at Johannes kategorisk afviste at hjælpe sin
søster på den litterære vej og tværtimod forsøgte direkte at modarbejde hende.
Hendes kvindesagskamp kan netop omvendt ses som et resultat af den skærpelse af
bevidstheden som hendes broders opførsel tilvejebragte.
Jeg siger ikke, at
bevidstheden om kvindernes ligestilling først kom langt senere, blot at Thit
først for alvor blev indædt forkæmper for de helt selvfølgelige rettigheder,
som især hun blev eksponent for - senere, da hun var blevet tvunget ud af sin
ungdoms uskyld.
Jeg har altid syntes, at det er synd, at hun i det litterære
eftermæle er kommet til at stå i skyggen af sin storebroder, samt at den fine
sans for poesi, som hun vitterlig besad, også inde fra med tiden blev
overskygget af de kampe som tiden kaldte mere på, at hun skulle tage.
Der går den anekdote at Thit og nationaløkonomen
Wieth-Knudsen engang sad til bords og konverserede. Wieth-Knudsen, der var en
svoren anti-feminist, må have sagt noget vovet, der fik Thit til at udbryde:
Nej, nu går De for vidt, Wieth, hvor til Wieth-Knudsen replicerede: Men det gør
De jo så tit, Thit.
Mener bestemt jeg skrev om det hede og senere iskolde søskendeforhold i Mindestuen FØR jeg endelig fik læst Thit - den sidste valkyrie, ...
det var en anden og i fysisk format mindre bog, jeg den gang var inspireret af, som både handlede om familien
OG de to søskende...
Det må have været Vagn Predbjørn Jensens Dyrlægens
Johannes, men helt sikker kan jeg først være, når jeg får den i hånden
igen.
Fandt på nettet i øvrigt dette skrevet angående Jens
Andersen og valkyrie-bogen i en artikel fra Berlingske
som jeg nb ikke tidligere har læst, men det viser jo at
teorien har været opstået FØR jeg overhovedet kom på den: her
Men da jeg i sin tid skrev på min blog, vidste jeg endnu
intet om, at andre også havde denne teori. Det glæder mig jo alligevel på en
måde, at det så måske ikke bare er en fiks idé.
Og var det ikke fordi, at jeg véd hvornår jeg skrev
"Mindestuen" (2007) og hvornår jeg læste "Thit - den sidste
valkyrie", den læste jeg nemlig på en tur med familien til Sverige i 2011,
så ville jeg nemt have kunnet komme i tvivl. Nu vil jeg prøve at slå helt fast,
hvad det så er for en bog, jeg læste i 2007 --- som ansporede mig til tanken,
pga. omtalte foto og hvad der står mellem linjerne i bogen. I "Thit - den
sidste valkyrie" er der jo så vidt jeg husker heller ikke skrevet noget
direkte og konkret, som det vel egentlig også fremgår af artiklen her over fra
Berlingske.
Ah, jeg må vist læse i Jens Andersens bog igen, men
forestiller mig, at det måske er nævnt uden uddybelse, siden jeg ikke synes at
kunne erindre om det.
Nu har jeg så fundet Jens Andersens bog frem og har genlæst kapitlet om de to
søskende, og ser, at havde jeg læst dette kapitel, før jeg skrev mit blogoplæg,
så havde jeg ikke kunnet blive ledt til at skrive sådan via Andersen, for Andersen redegøre
netop detaljeret for forviklingerne og både godtgør og understreger, at trods
de iltre lidenskaber kan der ikke være tale om et blodskamsforhold de to
søskende imellem.
På side 72 skriver Jens Andersen om forfatteren Albert Dam,
der jo i 1906 udgav sin debutroman Mellem to søer, som er noget så
sjældent for den tid som en kriminalroman, der er skrevet over et uopklaret
mord, og yderligere har den synsvinkel, der er morderens perspektiv. Jens
Andersen citerer fra romanen, hvor der optræder to elskende en
medicinstuderende V. Jensen og bondepigen Thit.
Så dér (Mellem to søer) altså allerede den første spæde kim
til den fantasi. Og det endda fra en med de to søskende samtidig.
Men Jens Andersen afviser citatet som gyldigt for en
realitet og henregner det til den rene fiktion.
No comments:
Post a Comment