Jeg skriver konstant; men jeg kan
ikke længere tage ud og optræde land og rige rundt, da jeg har fuldtidsarbejde
og jo er far på lige så fuld tid.
For et par uger siden kontaktede en bibliotekar fra Frederiksberg Bibliotek mig, fordi de ville have mig til at læse op fra rrrr til et arrangement, de har her i dagene i slutningen af september; men jeg må også og især dér sige nej, da det vil være alt for tidskrævende og anstrengende for mig.
For et par uger siden kontaktede en bibliotekar fra Frederiksberg Bibliotek mig, fordi de ville have mig til at læse op fra rrrr til et arrangement, de har her i dagene i slutningen af september; men jeg må også og især dér sige nej, da det vil være alt for tidskrævende og anstrengende for mig.
Det kunne være interessant at
prøve - al den stund, at vore bevægelser helt overordnet set går hver sin
retning. Sådan som jeg oplever det altså, og groft sagt - så går din bevægelse
i retning af at materialisere tingene - at gøre dem håndgribelige i en
solidaritet med det at være menneske. Imens den bevægelse jeg overordnet gør -
mere handler om at dematerialisere tingene, at nå til et sprog før sproget.
Men en del af mig holder også af
det enkle og helt håndgribelige, og jeg er altid med på at prøve ... det har
jeg faktisk været mange gange, og forsøgene har aldrig strandet på min vilje
til at gennemføre et projekt; jeg er en meget trofast og loyal person, når jeg
nu selv skal sige det.
Jeg er helt med på begge dele -
også, at der er et overordnet emne, dog
vil jeg nok frasige mig at deltage i decideret chatlignende digtning, da det
kun undtagelsesvis vil harmonere med min livsrytme. Og det at tænke sig om -
eller at føle efter - finder jeg vigtigt - det hele behøver ikke at gå så
helvedes stærkt for min skyld.
Jep nemlig - Kan vi meditere over
den sætning - En trommehvirvel for goplerne --- og så vende tilbage med input -
og jeg er helt åben for at du redigere i den samlede tekst, at den ikke bliver
færdig nødvendigvis sådan svup --- men ligesom med et maleri - kan ordmales på
over længere tid om nødvendigt.
Ja klart.
Nemlig ja :
Interaktive poetry --- så må vi
se, om andre vil tage venligt imod den poetiske strøm:
Hvad skrivebordets enorme kaos i
det hele taget handler om, hæ: !
Det er godt; interesse for verden
er et must. . . jeg vender tilbage ....
Det er optrykt sammen med nogle
få andre kort-tekster, var det mon i et tidsskrift der hed Café Eksistens.
Prøver lige at undersøge det:
Det er også optrykt i Den
lodrette beståen!
Ja, det siger man jo, men 1903
ligger jo før det:
Er du interesseret i eksemplarer
af Hvedekorn/Vild Hvede?
nr. 2 1930,nr. 5 1931, nr. 3
1970, nr. 3 1971
eksemplaret fra 1930 er kommet i
en løsbladsforfatning skal lige indskydes
Godt de nåede frem, tænkte på
det, da jeg vågnede i morges, om de nu var nået frem. Jeg har også Vangede billeder,
men den har du vel allerede?
Hvad med Grotrian, læser du sådan
noget?
ja, men det tænkte jeg nok,
derfor kom 'han' heller ikke med i forsendelsen.
Ja, jeg tror jeg har nogle
enkelte Vindrose-dubletter - tjekker det lige ud senere i dag...
Og måske også Heretica...
Ja, det er nok ikke helt ved
siden af...
Ja, det kunne jeg godt tænke mig
... jeg kommer ihvertfald til Århus en gang imellem. Sidst her for en uge siden
var jeg inde i en genbrugsforretning og fandt en næsten komplet samling Tom
Hill bøger:
Ja, det gør jeg også altid, når
jeg bliver trukket der ind:
Jep, om en times tid tager vi til
byttemarked i Lunden her i Silkeborg.
Salven jeg nævnte for dig, hedder
Oxalis salve og det er Weleda, som laver den. Du tager en lille klat og smører
på solar plexus lige før sengetid. Og så fylder du en varmedunk med varmt men
ikke skoldende varmt vand. Den varme dunk lægger du mod området omkring navlen.
Evt. kan du også drikke te af citronmelisse i aftenens løb. Nogle bruger også
baldrian og-eller humle, men baldrian giver mig en slags tømmermænd, så det har
jeg ikke gjort anvendelse af efter det. Jeg håber det kan være en hjælp for
dig; at holde op med et vanemæssigt forbrug af rusmiddel, hvad end det er
kaffe, mælke-afhængighed, tv-kiggeri, spillemani, hallucinerende og
euforisernede ting og sager you name it for ikke at tale om de helt heavy
baser, så er det for kroppen tilsvarende som enorme naturkatastrofer for
jordkloden, erfaringsmæssigt vil jeg sige et år for hvert syvende år
afhængigheden har varet, skal du regne med,
at kroppen er i en undtagelsestilstand, og det, der er at gøre, er at holde stærkt fokus på
rytmen i hverdagen, måltiders regelmæssighed, fysisk aktivitet, gåture især,
helt enkle fysiske aktiviteter gerne i et rytmisk forløb - som fx det vil være
på en biodynamisk gård og livet med malkekøer. Engang jeg havde sultet nogle
måneder, fordi ex'en var skredet med barnet fra afdragene på de fælles udgifter
vi havde sat os, som nu var nogle, jeg pludselig kom til at stå alene med,
således at når regningerne var betalt, så havde jeg noget nær nul kroner til at
leve for. Nogle den gang gode venner betalte min togbillet ned til en landsby
for mentalt handicappede mennesker i Schweiz, hvor de arbejdede, der opholdt
jeg mig en tid, og nød godt af den ro og helt faste rytme, der var på stedet,
således at kurven for mit vægttab blev bremset (havde tabt toogtyve kg på
ganske kort tid på grund af sult og sorg) Livet med de hæmmede, som krævede
pleje, ro og omsorg, virkede nærmest mirakuløst på mig, sådan at jeg kunne
genvinde mine kræfter og ikke mindst min beslutnings-kraft for en ny retning i
mit liv. Yes, kærlig hilsen her fra ....
Baldriandråber er lidt som at
slikke en hunkat bag i ....Men jeg synes duften af friskpresset eller frisk
destillerede baldrian blomstersaft er fascinerende. Jeg bruger den pressede
saft i forbindelse med kompost-fremstilling.
Ja, jeg er meget optaget af
naturmedicin - al den stund, at jeg ingen hjælp fandt de gange jeg havde svære
lidelser, hverken i præcise diagnosticeringer eller nogen anden hjælp fra
konventionel lægepraksisser. Det fandt jeg til gengæld hos en homöopat og
iris-diagnostiker. Det er 27 år siden nu.
Digteren Mourid Barghouti kendte jeg ikke.
Er du interesseret i et og andet
af disse: Den Blå Port 2/1985, HERETICA
nr 3 0g nr 5 3.årgang 1950, HERETICA nr 5 5. årgang 1952, HERETICA nr 2,
3, 4 og 5 6. årgang 1953, ERIK KNUDSEN
: Digte 1945-58, ERIK KNUDSEN: Udvalgte digte 1970, Asger Schnack : DA JEG BLEV
FED DIGTE 1990, ASGER SNACK: SPRIT, Poul Borum: Mod en væg, Iljitsch Johansen:
SKABELSE, Palle Jessen: Skæv Dans paa haarde Ringe. ?
Palle Jessen MÅ du simpelthen
kende, han er en meget enkel og til tider også lyddigter. Hans samlede digte
udkom for nogle år siden posthumt. Hvad
med UFFE HARDER : Der må være en måde. Er du interesseret i den også, såden en
lille digtsag..... bøger jeg savner er FINNEGANS WAKE (kan ikke finde den i min
bogsamling efter nu flere måneders eftersøgning - og det samme gælder SAMTALER
MAI - STRUNGE som jeg i årevis har været forsvundet - eller bortlånt?) ellers
er jeg interesseret i al udenlandsk konkretpoesi, dadaistiske skrifter på et
hvilket som helst sprog, Titos taler på serbisk eller dansk, bøger af Valentin
Tomberg, Lokalhistoriske bøger om SIlkeborg-egnen, Albert Dam: Det bevingede
hjul, Ordbøger. Bøger, skrifter eller artikler af Oskar Borgman Hansen, Rudolf
Steiner, Augustin, Averroës , Avicenna, Asger Jorn : Værdi og økonomi, jep step
... Tintin, Asterix og tegneserier af samme gedigne kvalitet....
Jo, men jeg vælger nok ikke så
meget kun efter min smag, men så meget mere efter, hvad jeg har brug for i
forhold til at skrive og til at få indsigt i forhold, jeg ellers ikke ville
have fået adgang til.
Super schön, alle
favorit-komponister
Så absolut! .... det minder mig
lige om engang, jeg var i Litauen til et seminar, hvor vi skulle introducere
og optræde med eurytmi. En aften sang de
forskellige landes grupperinger sange fra deres hjemland; i blandt var jo så
også en gruppe estere, og hvor smukt deres nationale sange lød, mindede mig
meget om finske bare mere rundt og melodisk.
Mmm, ja synes i alle fald estisk
og finsk lyder som tilhørende samme element, samme fremtidige element; men
ellers har jeg altid fået at vide at FINSK OG UNGARSK er af samme
sprogstamme... Og hey, når du nævner korsang, så må du også kunne glæde dig
over den ungarske kor-komponist Kodalý:
Især hans komposition TRANQILA
har gjort et sejt indtryk på mig:
Jeg har kun hørt den som klaver-akkompagnement,
men til gengæld rigtig mange gange, engang hørte jeg den i to forskellige
udgaver den samme aften i Dornach ved Basel.
Når jeg så har lyttet til pladen
jeg fandt antikvarisk med kor-musik af Kodalý, så må jeg indrømme, at jeg nok
foretrækker klaver-akkompagnementet for sig, selv om kor-værkerne er ganske
smukke og særprægede.
Kender ikke så meget til
verdensmusik; men det jeg har lyttet til (og som jeg forestiller mig må gå
under den betegnelse) synes jeg vældig godt om.
I 80'erne købte jeg den slags
musik via Gry Records og via en gut jeg har glemt navnet på; så en film om ham
for nylig, en syret film, som Nicolas Bro spillede; men op gennem 90'erne og
ind i det nye årtusinde lå mit fokus på de klassiske komponister ikke mindst
grundet eurytmien. Jesper Reisinger hed han!
Ja ... at livet til tider er
noget skrammel, det udfordrer jo tålmodigheden og udholdenheden i dén grad.
Selv tak , har allerede
strejflæst i den digre digtere i det tyvende århundrede...
Tak for rar samtale i formiddags,
kan ikke huske, om jeg har nævnt det før, men vil lige nævne det for alle
tilfælde - VARMEDUNK kan jeg ikke leve uden. Sådan en sover jeg ofte med om
natten i denne tid liggende på mavsen omkring navleområde. Varmedunken fylder
du med vand fra den varme hane (ikke kogende vand naturligvis). Tror varmedunk
kan købes i Matas eller lignende sted. Uundværlig... for mig i alle falde ...
bare det ~
Jeg ønsker gode nætters søvn for
dig også...
Det er jeg bestemt:
Handler det om moselig?
Ja, det er jo hans gennemgående
temaer,
Læste lige før, det du skrev om de bøger, du har eftersøgt i
dag, og så måtte jeg jo lige google to af dem; som jeg ikke har hørt om før ...
Ja, det søgte, bliver han
naturligvis punket for, men der er masser af jazz og klassisk tysthed i hans af
og til løse, men på en charmerende og menneskeligt tiltalende måde løse digte, så vi må unde ham, at han
indimellem har lyst til at slå en bjælke gennem bolledejen.
Ja
Sådan er det jo også en slags
jazz impro
Tror faktisk at både du og jeg
kan lære af hans 'metode' ...
Nå men jeg kan i hvert fald,
fordi jeg personligt har en uvilje mod det ufuldendte det henkastede, det er
nok en uvilje mod at bære sin usikkerhed og tvivl frem en til en.
Jo det er den, men det er et
paradoks, fordi jeg synes at finde en sikkerhed i sproget, som jeg ikke finder
andre steder.
Vi er født med et skrig på læben
og siden kravlede, rejste og gik de
tanker og følelser som kan udtrykkes med det fælles sprog:
Sproget er jo også organisk -
strubehovedet er jo et forvandlet forplantningsorgan sgu
Ja - men er det ikke også grunden
til at blive ved med at forsøge?
Sådan som jeg fx oplever Joakim
Vilandt i øjeblikket forsøge at gøre det. . . da jeg gik i skole var dansk et
af de fag jeg havde det største besvær med - der var vel ingen af mine lærere,
der kunne komme på den tanke, at jeg nogen sinde skulle blive optaget af at
krydse sproglige grænser, men de vidste jo heller intet om, hvad jeg lavede i
min fritid, eller hvilke helt andre komplicerede sjæletilstande jeg kæmpede
med....
hæ - ja, jeg skrev også sådan et
læserbrev, som jeg siden fandt, det var et klageskrift over vores
konfirmationspræst. Som den eneste holdt jeg tolv år gammel en tale i klassen
om, hvorfor jeg mente det ikke var godt, at vi meldte os ind i EF. Men den
egentlige katalysator for at skrive digte opstod, da jeg fik en
transistorradio, og jeg kunne høre John Lennons sange, før jeg endnu rigtig
forstod engelsk, så gik jeg og lavede mine egne forvanskninger af teksterne og
sådan blev jeg lige så stille overlistet til at skrive digte. Men også de lange
dage, hvor jeg fx i sommerferien gik og hakkede roer, var med til at sætte det
mentale felt ekstra meget på fantasirundgang i selvskabte fantasier.
Anders Ørskov er jeg desværre
ikke facebookvenner med.
Selv tak, jeg skal snart optræde
på én af de scener, som jeg frygter aller mest:
Julefrokosten med mine
arbejdskollegaer og inviterede håndværkere af dem vi har et samarbejde med i
hverdagen... de ved ikke hvad det er, jeg har tænkt mig at gøre, jeg har bare
sagt, at vi skal lave noget, hvor der står tre præmier på spil, så ... det er
jo ikke folk, der på nogen måde læser eller regner lyrik for noget som helst,
og det er en meget større overskridelse for mig at læse tre klangdigte op for arbejdskollegaer,
der helt sikkert vil forsøge at holde mig tilbage i min 'hverdagsrolle' - end
om jeg skulle læse op for hundrede eller flere mennesker jeg ikke kender.
Du får en melding, der er jo en
rimelig stor chance for at jeg bliver FULDSTÆNDIG til grin; men om det blot
bliver medvirkende til at det er en julefrokost, der vil blive husket, så har
jeg da gjort lidt for at dæmme op for den gryende håndværkerdemens!
Ja, hæ - flere af dem er
ordblinde, så de tror jo man skal være professor for at udgive bøger. . . Men
faktisk var der en murer, da jeg var på skole, der, da jeg fortalte ham om mine
bogudgivelser, at han godt kunne tænke sig at skrive en bog, og jeg er ikke i
tvivl om, at han kunne have meget at fortælle fra et dramatisk liv og samliv,
men at få det ned på papiret, det er virkelig svært for ham og mange som ham i
de håndværkerkredse her...
Her efter egen opfordring respons
på gårsdagens verdenspremiere på Klang-banko, hvor jeg havde lavet 20 banko
plader med ord fra fire klangdigte, som jeg læste op. Det var en god prøve for
mig i at være mindre selvhøjtidelig, mere spontan og tage tingene helt nede på
jorden som de kommer med det glimt af vanvid, som en overrislet julefrokost jo
i høj grad lægger op til. Alle blev til grin ikke mindst jeg selv. Og det gik
også som jeg havde forudset, at ingen virkelig fik banko på pladen fuld, men
jeg lod anden og tredie præmien gå til to af de ordblinde håndværkere, som
havde været mest ihærdige med at lægge brikker på, selvom det var nogle lidt
andre ord, de havde dækket. ... Senere lavede vi 'politiets nye alko-test' som
i det her tilfælde er en omkring syv meter lang udskrift af den 120 kilometer
lange båndsløjfe, de også har tænkt sig at bruge ved den tyske grænse (og her
blev der godt nok lidt stille, da jeg sagde det), og når båndet så går forbi
med ordene påskrevet fremsiges ordene, og det blev jo en vældig kakofonisk
kanon! Hæ, jo det var sjaw!
Det vil de nemlig...det synes
jeg, at jeg skyldte dem, idet de siden der var en artikel i den lokale sprøjte
om rrrr, så har jeg jo fået en del kommentarer, også til forrige julefrokost,
og så svor jeg, at jeg til næste julefrokost ville læse op, og selvom der måske
ikke er nogen andre end mig, der kan huske det, så har jeg det sådan, at jeg
har det bedst med at holde ord.... Det tror jeg også, at du har:
Ja, det er svid, når over-jeget
lige rusker én i nakken:
Nej, overhovedet ikke, det har jeg opgivet for længst, det gælder
både store som små forlag og alt imellem; det kaldes vel resignation:
Sejt!
Det kunne jo være, at de store
forlag er på udkig efter en arvtager til Benny Andersen....!
Jamen, jeg har sagt nej, til
næsten alle opfordringer - uanset at jeg er blevet tilbudt fin fin hyre; jeg
har ligesom mistet interessen for rampelyset, jeg ved ikke hvorfor... tror
måske det er sådan en dobbeltgængernatur ~ hvor det bliver en lidelse at
gentage ting; jeg har stået på scenerne og det holdt op med at give mig noget;
det er ligesom, når man ikke længere gider besøge vampyren. Der er også til
enhver tid et paradoks mellem den her tilstand af forfatterfordybelse - og så
det at skulle ud og sælge sig selv.
Jamen, det kender jeg udmærket
som følelse og tilstand; tror også jeg stadig ville være der, hvis ikke jeg
havde fuldtidsjob og en børneflok, som kræver gode lunser af min kreative
performance-energi:
Talentet skal jo anvendes - alt
andet er en stor synd - men livet kræver i perioder, at talentet bruges på
måder, der fra andre perioders synsvinkel kan tage sig trivielle ud, men
ligesom i musikken er det med dette, at det er pauserne, der er vigtige og
afgørende, for den kreative energi og processerne i det er ikke et lineært
godstog med kun en destination; mange sving i
livet er set isoleret fra kun det ene liv absolut uforståelige....
Der skal altid være en
forvandling inde i billedet; vi tror, at vi er isolerede væsener, fordi, der er
ikke andre end jeg, der kan sige jeg om mig, og det er sandt, men det er også
sandt, at alt andet end det jeg, er vi fælles om, og forvandlingerne kan ligeså
godt transformeres, som man i kirkens korshær kan bytte vinterfrakker. :::: Og
det er ikke kun det at tiden læger alle sår, for det er ikke alle sår, der på
et enkelt liv kan læges, men alligevel sker der en forvandling, konstant sker
der en forvandling nede i underbevidstheden. Underbevidstheden er en levende
skatkiste af forvandlinger.
Jeg har ingen illusion, om at jeg
kan lære dig noget, men det jeg formulerer, er ud fra en fornemmelse for, hvad jeg drømmer
mig til, at du også allerede på en eller anden vis allerede véd. Det gør det
ikke til et skud i tågen; drømme er mere end jeg ved.
No comments:
Post a Comment