Det er sandt, at da Vinci malede mænd, der er totalt
androgyne, hvilket da også stemmer overens med, at det skal være Jesu tolv
disciple, der er afbilledet på hans maleri Den sidste nadver. Når David Brown
bygger da Vinci mysteriet op omkring forestillingen, at det imidlertid er Maria
Magdalene, der er afbilledet - og ikke Johannes, er det ikke en idé, han selv har fået, men en
idé, der allerede eksisterede. Når man ser på et andet af da Vincis malerier,
Klippemadonna, bliver det også tydeligt, at da Vinci ikke alene trækker på
traditionel overlevering, men at han har en esoterisk tilgang, der går uden om
og bag ved de traditionelle skriftsteder. I den esoteriske skole bærer Maria
Magdalena en helt anden fremtrædende rolle end i den gængse kanoniserede. Det
er svært ikke at få den tanke, at den discipel, Jesus elskede, (som beskrevet i
Johannes Evangeliet) er Maria Magdalena. Navnet Maria stammer da også
sandsynligvis fra det ægyptiske M'ry, der netop betyder 'den elskede'. I de
meget skelsættende begivenheder i Jesu liv er Maria Magdalena den mest
nærværende af alle Jesu disciple. Hun salvede Jesus, hvilket i sig selv peger
på et intimt forhold, var til stede både ved hans korsfæstelse og ved korsnedtagelsen
og følgende begravelse; hun var den første Jesus åbenbarede sig for med
bebudelsen om evigt liv efter sin død, og hun havde lige ledes forinden
bevidnet hans tomme grav.
Monday, 17 December 2018
da Vinci, Jesus og Maria Magdalena
Etiketter:
da Vinci,
Den sidste nadver,
Jesus,
klippemadonna,
Maria Magdalena
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment