Wednesday, 28 March 2007

Jubilæumspost

Til Koordinats jubilæumsoplæsning på Andys Bar d. 24. marts 2007 var der især to digte, som siden har holdt mig tankebeskæftiget. Det drejer sig om Lars-Emil Woetmanns Kingo-parafrase og Martin Snoer-Raaschous mytiske digt omkring et udgået birketræ. Parafrasen står for mig som en humoristisk og kraftfuld legemliggørelse af kristendommen; imens myten om det udgåede træ med sin helt enkle og klare kristne symbolik udgør et billede tilsyneladende renset for sædvanlig kristen tyngde - så at sige i et førkropsligt univers. De to digte tager således fat i det kristne fra hver sin ende af perspektivskalaen. Woetmanns digt kan således tilskrives en aristotelisk linje, imens Snoer-Raaschous befinder sig i et platonisk perspektiv. ... Går vi videre fra Aristoteles til Nietzsche, kan der næsten - ihvertfald hos den unge Nietzsche - findes en slags programskrift for især førstnævnte linje; således udtrykker Nietzsche sig som 17-årig: "Først når vi erkender, at vi kun er ansvarlige over for os selv, at bebrejdelser for en forfejlet livsstemning kun kan gælde os selv og ikke nogen som helst højere magter, først da vil kristendommens grundidéer kunne tages i øjesyn og blive til kød og blod. Kristendommen er efter sit væsen et hjerteanliggende: først når den har legemliggjort sig i os, når den er gået ind i vort sind, er mennesket en sand kristen. Kristendommens hovedlære udsiger blot menneskehjertets grundsandheder; det er symboler, sådan som det højeste altid kun er et symbol på noget endnu højere. At blive salig ved troen vil blot sige den gamle sandhed, at kun éns hjerte, ikke éns viden, kan gøre én lykkelig. At Gud er blevet menneske hentyder kun til, at mennesket ikke skal søge sin salighed i det uendelige, men bygge sin himmel på jorden; indbildningen om en overjordisk verden havde bragt menneskeånden i en forkert stilling til den jordiske verden; den indbildning var opstået i folkenes barndom. Menneskehedens glødende ynglingesjæl tager med begejstring imod disse idéer og udsiger anelsesfuldt den hemmelighed, der grunder sig i en fortid, som rækker ind i fremtiden: at Gud er blevet menneske. Under stor tvivl og kamp bliver menneskeheden mandig: den erkender hos sig selv "religionernes begyndelse, midte, ende"." ... Jeg kan kun opfordre de to ungersvende til også fremover at rendyrke deres her fremkomne og forskellige livsanskuelser. To af hinanden modsatrettede koordinater betinget af et fælles omdrejningspunkt: Dét må da kunne generere fortsat dynamik, eller dynamit!

3 comments:

Rasmus Graff said...

Spændende!
Mon de to skrivende ønsker at publicere digtene, så man kan læse med?

Robert Henningsson said...

Hey Rasmus Graff;

jeg venter pt. stadig svar fra de to på forespørgsel, om hvorvidt de ønsker at publicere de to nævnte digte; det vil også for mig være interessant at se på skrift, hvad jeg ellers her har beskrevet ud fra en ren auditiv tilgang.

lars-emil said...

Her er en tidligere version end den oplæste. Jeg skal nok finde den oplæste frem, når jeg har fået koblet min computer online igen.

Når jeg, du gud, er ude å flyve
og skærer gennem himmelryggen,
så kommer jeg til at tænke på,
at himlen er i mig selv
hvor aorta pumper
endnu en storm op, det svimler
og buldrer både dag og nat,
jeg prøver at holde facaden,
så ingen ser,
hvordan det brager i mit hoved
hvordan det knirker, når jeg varm
bitter og vred brænder,
hvordan skamstormen trænger
ud i venernes hemmelige huler,
hvor frygten vælter ind,
hvor blodet farer rundt,
hvor pulsen banker tungt,
så huden næsten smelter!
Nu ser jeg, at saltvand
flyder fra mit øje,
vis mig hvor det kommer fra,
det der har sit udspring i mig,
selvom det er salt og surt og øde,
det er ingen god drik!
Jeg sukker: Du Jesus! Sørg
for, at terroristen ikke hindrer mig
med vold og ondskab, i at blomstre:
Hvis jeg alligevel skal dø i denne sky,
så, kære Jesus, lad mig kvæles
i mine egne safter.

SKAMMEN