"Antroposofi er en forberedelse til modtagelse af
Kristus."
Citat fra Rudolf Steiners foredragsrække : De enkelte
folkesjæles mission (11. foredrag).
At der overhovedet kan tales om folkesjæle og folkesjæles
mission er i nutiden noget, der i den grad kan bringe
universitetsfrekventerende individer i aldeles blindt raseri. Og jeg forstår
dem i den efterfølgende histories belysning sådan set godt, men kan ikke bruge
det til noget.
Hvilken kam til hanehåret end vi vælger, bevidstheden tæller
alt andet end negationer med.
Antroposoffer og deres 'vi der går skolingsvejen' er mig til
brækposen ad, men sådan er dog heldigvis ikke alle, som jeg har mødt, og
heldigvis for det, for i det sociale liv er de jo repræsentanter for den
verdensanskuelse, levende bevidsthedsforskning og kosmologi som Rudolf Steiner
gav verden. Ret beset er det kun hans værk, der tæller og de veje til at nå
indsigt, som han har givet til sammen med det.
Men når sådan én som Per Nørgård føler åndenød ved at besøge
"førerbunkeren", (sådan som jeg er blevet det fortalt) så fortæller
det mig at FRIHEDENS FILOSOFI ind til nu har været spildt mælk på Bolle Lars,
omend netop dét værk, et det, Steiner selv skulle have sagt, ville være det
eneste der stod tilbage, når århundrederne var rundet.
Antroposofisk Selskab startede som en selvstændiggørelse ud
af Det Teosofiske Samfund. Så til starten var det især det adelige lag af
hattedamer, som var aktørerne, men under første verdenskrig, hvor ejeren af
cigaretfabrikken Waldorf, som var meget optaget af den impuls, han havde
oplevet gennem Steiners foredrag, havde arrangeret, at der i hver cigaretpakke
blev indlagt en seddel med citater, som soldaterne i deres tristesse i
skyttegravene kunne tygge på, så strømmede de overlevende af disse mennesker,
fortrinsvis mænd jo, til Steiner-bevægelsen med en ildhu, der havde en helt
anden og livsnær impuls, end der tilforn havde været. Denne polaritet er op
gennem den antroposofiske bevægelses historie gentagende gange og konstant
kommet til udtryk, senest for henved to tiår siden, hvor der var et større
opgør, som fra mit synspunkt, ikke synes at falde heldigt ud, og også var den
direkte årsag til, at jeg meldte mig ud af antroposofisk selskab.
Skismaet er også kommet stærkt til udtryk i de kunststrømninger,
der har været involveret i bevægelsen og som bevægelsen har været og er
involveret i. Det er helt sikkert, at Steiner selv stod for en ekspressiv
linje. Men idet han ikke kunne tage hånd om hver eneste detalje i det store
værk, han havde pustet liv i, og med den enorme mængde af foredrag, impulser og
grundlæggelser han var mand for, så overlod han ofte roret til andre, de fik
ansvaret, men bølgerne kunne faktisk gå højt, og der blev vel også smækket med
dørene, for Steiner var ikke ynder af skønmaleri og flæser for flæsernes skyld.
Ligeledes var han jo også optaget af alle de kunstnere, der havde noget vigtigt
på sinde, avantgarden - men også mange andre kunstnere var han ét med.
Christian Morgenstern og Albert Steffen bør her tilføjes. Samt han har holdt
foredrag om enkelte kunstnere - fx Hölderlin, som han stiller så højt, at ingen
kunne have drømt derom. Udover naturligvis også den mere klassiske duo
Goethe-Schiller, hvem der netop i lyset af Hölderlin må se noget af glorien
pillet af. Robert Hammerling er også én af de digtere Steiner fremhæver sammen
med sin modsætning Conrad Ferdinand Meyer - hele foredrag er viet disse - i
Steiners Karma-betragtninger.
Steiner var ekspressionist, og havde han alene stået for
udformningen af t.ex eurytmien havde den efter alt at dømme kommet ind i det 21.
århundrede på en helt anden vis. Nu blev det (efter min mening) desværre Marie
Steiner, som kom til at stå for udformningen, og hun stod for en slags græsk
impressionisme, hvor ekspressionisme er næsten holdt helt ude af billedet. Hun
båndlagde også store dele af Steiners eftermæle, og der pågik en efterfølgende
kamp, hvor hun stod på et meget rigid standpunkt, der efter min bedømmelse har
præget bevægelsen på en uhensigtsmæssig måde.
I Danmark står vi som et vægelsind mellem vores virkelig
nordiske impuls og den tysk-græske apollinske formånd. Vi har ikke taget det
selvstændige skridt, som fx. man ser komme til udtryk i den måde svenskerne har
udformet den indre hvælving i deres store sal i Järna. Her har de vovet og
ofret skønheden frem for et sandt men uskønt ekspressionistisk, revolutionært
og næsten folkesocialistisk udtryk, som jeg ikke ved, hvad jeg skal mene om,
men som alene, fordi det bryder med ovennævnte formånd, tiltaler mig.
No comments:
Post a Comment