Friday 4 December 2009

'
Udpost tak. Jeg har givet jollen skibslak langs rællingen, samt plukket en kasse jordbær. Men et eller andet mismod gnaver alligevel af sidebenene, men sådan er jeg vel bare. Jesper kommer, og ser på bogen i morgen aften. Hans biografi er interessant. Latter i dødens skygge. Jeg kunne godt tænke mig at læse noget mere af hans udgydelser over Danmark og danskerne. Hans biografiske stof er hard-core, og har også med et af hans greb at gøre: altid eller ofte at gøre romanpersoner, han har hentet ud fra sin biografi til det modsatte - her oftest at personer, der ellers har været ham venligt stemt, bliver yderst utiltalende. Ikke mindst fremstår danskere i et meget kedeligt lys. Og ret underholdende, når det kommer til stykket. Men først og fremmest monomant! Han kalder min digtsamling for en sten. Korrektøren. Sat i forhold til en samling, der i materiel henseende fremstår, som noget vinden kan få til at flagre, bliver udsagnet relativt og billedligt. Et murstensværk... Har lationmama pakket kuffert? Multo multi grande! Brev på vej din vej. Hvorfor skal digtere have mere hår på brysterne end journalister her til vands, det kan sgu da ikke være rigtigt! Det er ok og naturligt, at en digter, der lever i et decideret diktatur, kræver af sig selv som en nødvendighed at tale imod en sådan umenneskelighed - at blive sit folks samvittigheds stemme, det er særligt påkrævet i en sådan situation. Men der hvor der ikke eksisterer et så håndgribeligt diktatur, bliver den samvittighedens stemme også mindre symbolsk ladet, og kan med forøget nuancerigdom vende sig ind mod sit eget udspring: sproget. Så det oprørske findes bedst i samtalen, som tuen selv er en del af, før løkken for alvor blir alvor? Rejse mod nattens ende? God rejse ind i musikken. Og hey nu hvor vi er ved det: Rejsen tilbage til morgenlandet - er efter min mening faktisk mere givende. Fra tysk. Hesses sidste. Det lyner. Mit tøj blev vådt. Hjem kære hjem, ja lyn som høeck gennem luftrummet. Cikorien har vokset sig ud af sin skyld ind i et bladløst fragment. Jamen den har I jo allerede hentet! Super! Men den kom mærkeligt nok først nu! Jo det bliver gemt til vi vender tilbage. Jeg er i Kalevala. To. Vi er hjemme igen næste fredag. Ses grrrl! Ja. We wi££! Fint! Jeg kører nu.
'

No comments: