Saturday 23 March 2024

Det Retrograde Bryllup

 


Det jeg ville med det hele 

er blot et enkelt fragment 

siden du rejste 

og talen blev forstummet 

kig meget nøje efter 

hvilket træ blev til overs 

med sin hvide barks isprængte kaffe 

hvilke røgsignaler steg til vejrs 

fra din flammevilde kuffert 

hånden har alene hjemme 

i sit inderste lyspunkt 

hvor den køber sig måbende ansigt 

med mønter på hvert øjelåg 

alle tegn på slid 

står i selvsamme vase 

det sikre betalingsmiddel 

tyder alt for sin færgemand 

frøpenges befamlede ører 

hvordan jeg med hyggen tøjret 

til et vrag af klang og vibration 

ser mit hjemsted rulle 

ned ad den stejle slidske 

hvordan jeg nægtes at dæmpe 

de fra gas flygtende dyr 

modertræets nøgne stamme 

tømt for dyd og gnist 

sætter rødder i min næve 

ålens år feberrent og penetreret 

stammer sit vældige mørke 

pisgult fra kofangerens 

frodigt ibundne dåser 

med hvert sit klangdigt at strø

mod den sorte asfalt.




 







 

No comments: