Monday 13 February 2023

Flystyrt

 


Hvor stor er sandsynligheden - for at et fly styrter ned over een. Ikke stor vil de fleste vel mene. Og der kan helt sikkert laves beregninger, der vil vise, at de har ret. Ikke desto mindre var ovennævnte scenarie meget tæt på at ske for overtegnede. Det var en dag, jeg gik ud i mit køkken. Fra mit køkkenvindue havde jeg overblik over en eng, der endte i et stort og viltert krat, der vokser i en overgroet sump, der strækker sig i et omkring 300 meter bredt bælte langs en å, som er et sideløb til gudefloden Gudenåen. Da ser jeg pludselig højspændingsmasterne, der gik henover sump og å og op gennem skoven på den anden side af åen, stå og svinge og højspændingsledningerne endnu mere voldsomt. Hvad kunne dog have bevirket dette kraftige fænomen. Jeg gik uden for og op på en bakke bag mit hus. Der fra kunne jeg se halespidsen af en flyver stikke op fra sumpen. Det var den anden lejlighed, hvor biler fra nær og fjern holdt i rabatten langs vejen på det ellers øde sted, jeg boede - denne gang for med selvsyn at se flyveren i sumpen. Det tog efter sigende piloten tre timer at komme ud af flyveren og over på den anden side af åen, hvor han fandt et hus, hvor fra han kunne få hjælp. Fra det sted, hvor hans fly var styrtet ned, kunne han umuligt se mit hus. Og da jeg ved flere lejligheder har krydset sumpen via en ganske smal undersøisk sti, som jeg havde bemærket, at hjortene benyttede sig af, så vidste jeg, at han heller ikke ville kunne se, husene på den anden side i skoven. Men måske har han kunnet høre stemmer. For det kunne jeg selv fra mit hus. I et specifikt område af skoven holdt de asa-tro nemlig til og deres trommeseancer kunne i hvert fald snildt høres tværs over slugten gennem det meste af natten.



 

No comments: