Der var røster i 1910, der advarede kraftigt mod den
kommende fare, men det blev rigtig nok ikke taget alvorligt.
Det er rigtigt, at den bedste medicin mod nationers
indbyrdes krige er en stærkt udbygget samhandel. Men man kan ikke bygge en
nation eller en union alene på økonomiske interesser, der skal også være en
fælles kultur. De, der er stærke tilhængere af EU vil rimeligvis påstå, at vi
har en sådan stærk forankret fælles europæisk kultur, og det er da også givet,
at der er noget, man kan kalde for europæisk kultur, især hvis man er
amerikaner; men en kultur, der er så meget fælles, at det i sig selv udgør en
naturlig homogen enhed (eller i EU-termer : Harmoniseret enhed), synes ikke
lige for. Det der især er problemet med EU er - ud over at det som sit
udgangspunkt alene har haft penge som
interessefelt - er netop, at det tillades, at lobby er så stor en
indgroet del af den almindelige forretningsorden. Dette gør at alt hvad man kan
pege på af "demokratisk opbygget magtstruktur" i realiteten udgør
intet andet end et skindemokrati. Vi har her hjemme ikke et mindre
skindemokrati - i og med at vi er et appendix til den Europæiske Union, og vi
får heller ikke med et snuptag mindre
skindemokrati af at melde os ud af foretagendet, da den politiske anti-kultur
allerede er gledet så meget ud af pop-tangenterne, at udviklingen mod en
bananstatsrepublik synes at være blevet et perpetuum mobile. Det fascistiske
monster, der går gennem Europa, går netop ikke bare gennem de 28 EU lande, det
går faktisk gennem hele Europa, og det er EU rent faktisk ikke nogen garant
for, at det ikke gør. Tværtimod lader EU politikerne sig trække rundt ved næsen
af tyraniske nabolande. Og formår heller ikke at stille noget op med fascismens
fremmarch indenfor sin egen parlamentariske situation - andet end opdæmning,
udefrysning. Den mærkværdige konstruktion af Plan-økonomi parret med
multinationale selskabers hændervridende lobbyisme er ikke nogen sund garant
for demokrati - ej heller nogen vaccine mod en voksende og ikke længere bare
ulmende utilfredshed, der især udmønter sig i nationalisme og fascisme.
Samhandel er som sagt medicinen, deri kan vi blive enige,
men en indgående og vidtforgrenet samhandel havde ikke nødvendigvis krævet en
sådan unionskonstruktion på lerfødder.
Kulturen beriges og ændres ved samhandel, ligesom to
mennesker kan berige hinanden og udvide hinandens horisont - og nogle gange
opstår der noget helt tredje og unikt, og nogle siger endda, at modsætninger
mødes og sød musik opstår, men det er jo netop, når modsætninger mødes på frie,
lige og frivillige vilkår.
Vi i Norden har haft skiftende variationer af
unionsdannelser, og de holdt endda nogen tid grundet dels magtstruktur og dels
et vist mål af fælles kultur. En fælles kultur kommer ikke ad åre på grundlag
af magt og penge. En nations eller rettere et folks særskilte væsen, skæbne og
mål er det enkelte folkeslag iboende og kan i det lange løb ikke dikteres det
ude fra eller fra oven uden at det enkelte folkeslag går i opløsning, men før
det tilsyneladende går i opløsning, vil der på bunden af folkesjælen have
dannet sig en modkraft, der som et frø vil vente på de rette gunstige
betingelser for at kunne spire frem på ny. Den kraft, der er blevet
tilbageholdt og undertrykt kan være både positiv og negativ. Vi så hvordan
disse kræfter spirrede frem efter Titos død. Vi så det i Østtyskland efter
murens fald. Vi ser det i hele den gamle Sovjetstat og i de tilstødende
tidligere okkuperede lande, hvordan et åndeligt armod slår om og i en kaotisk
tilstand folder sig ud uden noget tilsyneladende mål. Faldet tilbage i
nationalkonservativt sindelag og i nationalkonservative drømme følger på
baggrund af et sådan kaos angstens helt naturlige logik.
Med Sovjetstatens fald burde vi i Europa have været vågne
for, at en (anti-)ånd var sluppet ud af flasken; vi burde have taget
Jugoslaviens og Sovjetunionens opløsning frem som et spejl for enhver drøm om
Europa som et Europas Forenede Nationer.
Så hvad er det ved englændernes opgør med top-down kulturen,
der er svært at forstå. For det er nemlig det, det drejer sig om, og ikke at
englænderne har glemt deres fortid; meget kan man sige om englænderne, men det
er en stolt nation, der i den grad hviler på deres historie. Og når talen
falder på krig, så har de jo også betydeligt mere at erindre end vi danskere 'i
smørhullet'.
...
Det at værdsætte livet højere end behovet for at tilhøre en
bestemt stamme.
. .
Et folks særskilte væsen er rigtig nok på mange måder udtryk
for en vrangforestilling, men har ikke desto mindre været en nødvendig
forestilling for at nogle bestemte forhold har kunnet udvikle sig. Det er ved
at blive ved den tid, hvor vi mennesker skal slippe den forestilling. Det der
sker, hvor én kultur går under for at noget nyt kan vokse frem, er en
kaotiseringsproces, og i en sådan proces vil mennesker grebet af angst gribe så
langt som muligt tilbage bagom vrangforestillingen i håbet om at kunne finde
tryghed dér. I virkeligheden ligger den eneste tryghed i den ukendte eller
uerkendte nye verdens orden.
No comments:
Post a Comment