Wednesday, 25 March 2020

stille indtrængende opråb til forældre og samfund fra dansk lærerforening:


𝐂𝐨𝐫𝐨𝐧𝐚𝐭𝐢𝐝𝐞𝐫 𝐨𝐠 𝐮𝐧𝐝𝐞𝐫𝐯𝐢𝐬𝐧𝐢𝐧𝐠

Herunder kan du læse, hvad en skoleleder fra Esbjerg har gjort sig af tanker. Vi mener, denne melding vækker til eftertanke og inspiration. Ta' og læs den😊

Hilsen Lars Sørensen og Inge Thomsen

"...Som skoleleder for 1600 børn og 250 personaler kan jeg konstatere, at vi er ved at have maskinen oppe i gear. Hvert et hjemligt samtalekøkken er omdannet til et effektivt(?) lille tandhjul, og rummer nu både de voksnes arbejde og ikke mindst børnenes undervisning – i alle fag forstås, inklusive daglige opdateringer og instrukser, afleveringer, skype-samtaler og nye læringsplatforme. Alt sammen formidlet via en byge af daglige beskeder, formaninger og opdateringer i landets nye livsnerve, Aula.

At dømme efter min mavefornemmelse (læs:mailbakke) er vi kun lige begyndt. Systemet er ved at blive varmt. Og vil forventeligt i næste uge udkomme med en lang række nye krav og anbefalinger, minimumsstandarder og kvalitetstjek. Velmenende politikere, ministre, direktører, chefer, konsulenter, ledere og andet godtfolk står klar med inputs, vejledninger og ikke mindst digitale løsninger, der alt sammen skal sikre, at vi ikke spilder et sekund, ikke lider produktionstab i den store, strømlinede læringsmaskine vi så gerne vil fremstille Folkeskolen som.

Men gør vi os den ulejlighed, at stoppe op og spørge, hvad vi egentlig har gang i? Er det vi gør hver eneste dag gennem 10 års skolegang så vigtigt, at vi krampagtigt skal søge at fortsætte så uforandret som muligt – også når verden i nogle uger pludselig ser fuldstændig anderledes ud? Jeg synes det faktisk ikke.

Lad os i stedet målrettet gå efter den gave, der jo indlysende er gemt i Corona-undtagelsestilstandens grimme indpakning; Tid. Oven i købet børns tid med far og/eller mor. Og lad os så fylde den med det vi til daglig mangler: Ro. Langsomhed. Små fælles oplevelser, erkendelse, samtaler og opdagelser.

Hvorfor dog skrue op for et, i forvejen for mange problematisk, stress-niveau og følelsen af utilstrækkelighed ved at tæppebombe familierne med krav og forventninger de færreste alligevel lever op til? Lad os dog ordinere inspiration, tillid og mulighed for fordybelse og nærvær; Læs bøger og gerne højt. Tal om familiens drømme. Gå ud i naturen. Hør musik. Gå på opdagelse i DR’s arkiv. Hør lydbøger. Lav mad. Tegn. Spil. Tal. Lyt. Vær stille. Og frem for alt, gør det hele sammen, og tal om det I oplever, sanser og forstår. Det er der uendelig meget læring, udvikling , dannelse og trivsel i – og det kan noget helt andet, end det vi gør hver eneste dag i skolen.

Så; Kære alle os, der definerer de kommende dage og uger med hjemmeskole: Lad os ikke være så bange for hvad vi kan tabe af manglende pensum og læringsmål, men lad os række ud efter det vi lige nu har en enestående chance for at vinde med ekstra fordybelse & tryghed, kærlighed & nærvær."

Af Steffen Lawaetz
Skoleleder, URBANskolen, Esbjerg Kommune

No comments: