Friday 12 April 2019

Tanker og spørgsmål om inflammation og skæbne




En betændelse, der kun kan ses gennem et mikroskop; jeg har altid været skeptisk, når en læge har fremlagt noget sådant for mig, for det skubber al magt over til lægen - - - en betændelse, jeg kan se og føle med mine egne øjne, kan jeg forholde mig til uden helt at miste følelsen af selvbestemmelse, en betændelse jeg kan se udvikle eller afvikle sig, giver mig stadig muligheden for at træffe mine egne valg ud fra min egen dømmekraft. Kort sagt - min angst for at miste herredømmet. . . håber at du kære læser har bedre kort på hånden dér.

Og så ... det stigende problem ... bakterier og deres endnu mindre kusiner, vira, er dyr, der er ... mikroskopisk små. Hvorfor er de ved at blive et stigende problem. Det kender vi jo godt svarene på. Men det er ikke svar, der gør, at det er muligt at ændre på - isoleret set. Selv den, der ingen som helst intention har om at træde et eneste væsen fra dyreriget over tæerne, kan rammes af disse mikroskopiske dyrs indtrængen i organismen. Hænger dette sammen med, at det ikke isoleret set kan lade sig gøre at undfly sig sit skæbnefællesskab. Og - Eller - er der tale om en form for langsigtet boomerang-effekt?





No comments: