Monday 11 February 2019

Fakta

"Supermarkeder snyder dig for rabatter", er overskriften på en artikel i dagens BT-Metro (tidligere Metro-Xpres).  En Anita Bloch citeres for at sige: "Jeg kan blive helt gal over det, for det sker uge efter uge. Det er irriterende, at man er nødt til at tjekke kvitteringen. Men man ved, der er fejl på." Jeg kan kun være enig med Anita Bloch. Jeg har i en lang årrække lagt en pæn del af mine indkøb i den samme Fakta butik og har altid tjekket kassebonnen. I begyndelsen var der fejl næsten hver eneste gang. Med årene er det blevet sjældnere, men dog ikke så sjældent, at jeg ikke finder det nødvendigt, altid at tjekke kassebonnen. Det samme har jeg ikke oplevet andre steder. I Føtex og Rema1000 fx har jeg aldrig oplevet, at kassebonnen ikke stemte. Og i Kvickly har det været yderst sjældent, at bonnen ikke stemte. Men i dag - netop i dag, hvor BT-Metro har publiceret ovennævnte artikel, går jeg så ind i Fakta, hvor jeg plejer at handle; udenfor er der en bod med økologiske spiseæbler, der er sat til salg for 15,- kroner pr pose, hvilket gør, at jeg vælger at tage en af poserne med i mit indkøb. Indeni butikken kan jeg så se, der hvor æblerne er, 6 store økologiske spiseæbler i en bakke og nedenunder et prisskilt, hvor der står 16,- kroner . Mine børn spiser gerne mange æbler, jeg tager derfor også denne bakke med i mit indkøb. . . Fremme ved kassen bliver de 6 store økologiske æbler så slået ind til --- 24,- kroner. Jeg reklamerer derfor for købet og siger, at nedenfor den pose æbler, jeg står med, er der et prisskilt, der siger 16 kroner. Kassedrengen siger så: "Jamen, sådan fungerer det ikke. 16 kroner er jo for madæblerne." Vi går hen til æblerne og han peger på madæblerne, som ligger et stykke til venstre over prisskiltet med de 16 kroner. Da jeg indvender, at prisskiltet jo slet ikke står nedenfor madæblerne, skifter medarbejderen standpunkt og siger:" Jamen skiltet peger ned mod æblerne nedenfor skiltet." Æblerne nedenfor skiltet er den samme sort og samme slags indpakning, som de, der udenfor butikken er sat til salg for 15,- kroner. Det indvender jeg. Men idet medarbejderen snurrer rundt, siger han: "Jeg kan give dig pengene tilbage, det er det, jeg kan". Hvortil jeg siger: "Jamen, jeg synes så du skal se at få placeret prisskiltene korrekt". "Du kan få pengene tilbage", vedbliver han. Hvilket får mig til at replicere, at det så også bliver sidste gang jeg handler dér. Og sådan bliver det. Efter i mange år at have levet med, altid at skulle tjekke bonnen i Fakta, men aldrig før oplevet at blive mødt med en lignende arrogance. Jeg kan ikke engang klage over vedkommende medarbejder, da foregående ekspedient ikke har været tjekket ud, og der derfor står hendes navn og ikke hans på den bemeldte kassebon. Farvel Fakta på Randersvej i Silkeborg - jeg kommer ikke til at savne de mange trælse bonner.

No comments: