Thursday 5 April 2018

En spændende fisk




Den er spændende, fordi den når at forsvinde, inden den bliver kedelig, ej, den er spændende, fordi den er en kontrast til resten af maleriet, og den er en kontrast til sig selv - vanlig vis er den en forholdsvis temperamentsfuld stimefisk, men her står den som et åbent spørgsmål, lige så rolig som resten af maleriet, men man spørger sig, hvordan kan det lade sig gøre. Det kan kun lade sig gøre, fordi maleren har bestemt det sådan, det lægger en form for fastholdt humor i det, et postulat, et udråb men også et spørgsmål, hvor er min flok, hvad laver jeg i dette stivnede landskab, jeg, der ellers bevæger mig i det altid bevægelige og ellers aldrig alene. Det er et billede på det moderne menneskes jeg, faldet ud af sammenhængen, faldet ud af det levende kosmos, men stadig med sin humor i behold, som en pegefinger der griner med fra et sted lige bag billedets ramme.



No comments: