Wednesday 20 May 2015

Gurkemejedyrkning & gurkemejemælk:



Sådan kan du dyrke gurkemeje i din stue: Du skal bare give de potter, som du har lagt gurkemeje-rødder i, så meget vand, at jorden (bedst med en del sandblandet materiale) holdes fugtig. Det kan tage noget tid, før de friske knolde skyder. De stykker, du bruger, skal være friske og saftspændte, og du skal kunne se knopper på siderne af rødderne (rødlige, gullige eller grønlige aftegninger kan af og til ses i de små buler, som knopperne udgør). Når de bryder gennem jordlaget, så sørg for at planterne altid står i skygge - aldrig fuld sol. Når bladene har nået en højde på hen mod en halv meter, og de nogen tid har stået ligesom visne i bladspidserne, så kan du høste potten, og fortsætte processen ved at tage nogle af rodstykkerne fra og lægge tilbage i potten med noget frisk sandblandet muld. Held og lykke.

Den gurkemejemælk,  jeg drikker,  består af to dele ingefær, en del gurkemeje en lille smule fennikelfrø og endnu mindre lakridsrod kogt en halv time i halvanden liter vand. Så tilsætter jeg saften fra en citron, en knivspids urtesalt og en teskefuld honning.
Jeg drikker den på fastende hjerte, kommer  en teskefuld hampefrøolie i og rører meget meget godt rundt for at olien fordeler sig så nogenlunde. Hampefrøolie smager faktisk helt okay, så jeg bruger det også i pesto sammen med olivenolie.
En anden opskrift, jeg har fået, går sådan her:

1 teske gurkemeje, 1/4 teske af :  kardemomme, ingefær, kanel, og peber. Samt 1/4 teske kokosolie. Sød med lidt honning eller rørsukker. Det er til en kop med mælk. ( komælk, soya, ris eller kokosmælk).

No comments: